středa 4. května 2016

Hledá se zadání pro kvalitní veřejný prostor?

Téma revitalizace městských prostor se v posledních letech těší zvýšené pozornosti. Přes tuto pozornost, je ale stále velká část důležitých míst v Ostravě řešena nedostatečně, nebo vůbec.  V posledních letech, bylo realizováno několik velkých projektů v centrum města. V konečném důsledku, ani jeden z nich výrazně nepřispěl ke zlepšení veřejných prostranství.
Podtitulem dnešního příspěvku bude, když dva dělají totéž, není to totéž. Tři obdobné prostory, tři realizace, tři rozdílené výsledky. Není to o penězích, ale o zadání. Chcete-li kvalitní park, dostanete kvalitní park. Chcete-li dopravní ulici, budete mít dopravní ulici. Chcete-li nákupní bulvár s omezeným provozem aut, dostanete jej.
1.       Revitalizace (Humanizace) Ostravice x Revitalizace Isar
ISAR: Revitalizace řeky Isar v Mnichově proběhla jako multi‑disciplninární projekt, do které bylo v letech 2000-2011, zapojena řada odborníků od urbanistů, ekologů, geologů až po architekty a jiné specializované profese. Výsledkem byla úprava osmi kilometrového úseku řeky protékajících městem Mnichov. V tomto úseku byl řece navrácen její přirozený charakter, pravidelné břehy byly narušeny kombinací lavic, zátočin a tůní. Revitalizací došlo ke zlepšení kvality vody v řece, vodní obsádky, až po atraktivitu řeky pro obyvatelé Mnichova. Břehy a vody řeky Isar jsou v sezóně plné lidí.
Přirozená úprava řeky
OSTRAVICE: Humanizace řeky Ostravice proběhla v letech 2011-2014. Cílem projektu bylo zlepšit kvalitu vody ke koupání a zpřístupnit řeku lidem. Na řece vzniklo několik technických objektů, v blízkosti řeky byly instalovány slunící plochy. S charakterem toku nebylo pracováno. V řece se stále nedá koupat.
Technická úprava řeky
2.       Rekonstrukce nádražní ulice x Rekonstrukce Joštovy ulice
JOŠTOVA ULICE/BRNO: Při rekonstrukci Jošotvy ulice bylo použito principu sdílené ulice, kde veškerý provoz, ať už dopravní nebo pěší, probíhá v jedné úrovni. Mírně vyvýšeno je jen nástupní stání do tramvají. Pro povrch ulice byly použity desky a kostky z přírodního kamene. V ulici byly umístěny lavičky a vysázeny stromy. V ulici byl omezen automobilový provoz.
ulice pro lidi (zdroj:1000x1000-1384776625-jostova-ulice-foto-google-maps)
REKONSTRUKCE NÁDRAŽNÍ ULICE: Ulice Nádraží byla rekonstruována bez omezení v provozu. Dopravní a pěší provoz je výškově oddělen. Pro povrch chodníků byla využita zámková betonová dlažba. Na cesty byl využit asfaltový povrch. Nebyl vysázen ani jeden strom, nebyla ukotvena ani jedna lavička. Jedna z nejdůležitějších ulic v centru města je nadále průchozí a průjezdní zónou.
Promarněná příležitost, jménem Nádražní ulice (zdroj:https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/aktualne/po-nadrazni-opet-jezdi-auta)
3.       Revitalizace Komenského sadů x Revitalizace Komenského sadů
REVITALIZACE KOMENSKÉHO SADŮ/ ZLÍN: Revitalizace parku vzešla z architektonické soutěže a získala oceněné park roku 2015. V parku došlo k vytvoření celé řady samostatných míst, která mají sloužit pro setkávání a trávení volného času: altánek, dětské hřiště, sedací trámy v trávníku, posezení v návaznosti na kavárny.  V parku byly instalovány vodní prvky a vysázeny květinové záhony.
REVITALIZACE KOMENSKÉHO SADŮ: Revitalizace byla zaměřena na obnovu cest. Charakter anglického parku byl ponechán beze změn. Nedošlo ani k plánovanému vytvoření vodní hladiny v zadní části parku. V rámci rekonstrukce parku nevznikl žádný další komunikační prostor ani místo setkávání.

Žádné komentáře:

Okomentovat