Městský mobiliář je souhrnné označení pro lavičky, koše,
veřejná osvětlení, městské truhlíky a ostatní doprovodné vybavení pobytového
prostoru města. Pohledem na tyto prvky zjistíte mnohé o prostranství, kde se
právě nacházíte. S důležitostí místa stoupá kvalita i četnost mobiliáře. Centrální
náměstí, hlavní bulváry i městské parky mohou mít jednotný design mobiliáře,
který se skokově mění v okamžiku, kdy se ocitnete mimo územím zájmu.
Specifickým prvkem českého veřejného prostoru je reklamní
mobiliář, jehož čelním zástupcem je tzv. lavička zadarmo.
Lavička zadarmo je možnost jak městská samospráva může svým
občanům zajistit bezplatně místa k sezení. Dle prezentace na webu společnosti: "Reklamní lavička plní službu
občanům bez nutnosti vynakládat veřejné finance". Síť laviček zadarmo obsahuje
5000 ks po celé České republice. Podíl města Ostravy na této sumě je 327 ks (zdroj.www.ad-net.cz).
Lavičky jsou umisťovány primárně jako reklamní plochy, což někdy vede k paradoxním usazením na místa, která nejsou pocitově zcela příjemné k posezení. |
Roční reklama na jedné lavičce firmě vydělá od 12 000 – 31 200
Kč. Poplatky za reklamní plochy zde nejsou žádné. Pořizovací cena klasické
lavičky se pohybuje od 8 000-15 000 Kč, bez reklam, polepů a s vyšší estetikou.
Musím se ptát, jestli tohoto bezplatného dobra není někde až
moc. Je potřeba říci, že lavička zadarmo představuje provizorium, v žádném případě toto není a nesmí představovat standart městského mobiliáře. Města ani
obce by tudíž tímto způsobem neměla obcházet povinnost předního správce veřejných prostranství, na kterých je míst pro oficiální reklamy dosytosti.
Pořizovací cena 8000 Kč. zdroj: www.urbania.cz |
Pořizovací cena 12 000 Kč. zdroj: www.urbania.cz |
Žádné komentáře:
Okomentovat